תוכנית חניכה
מטרתה של הדרכה מקצועית, לצורותיה השונות, היא להביא את המודרך להתנהגויות אפקטיביות ויעילות בתחום תעסוקתי מסוים. קיימות צורות רבות של הדרכה מקצועית.
מסמך זה יעסוק בהדרכה תוך כדי עבודה (On The Job Training) תוך כדי התמקדות בייחודיות ההדרכה באמצעות חונכות.
מהי חונכות:
חונכות הינה שיטת הדרכה המבוססת על קשר אינטנסיבי, בלתי אמצעי, בין חונך לנחנך, האמור להוות דמות הזדהות עבור הנחנך, שמטרתה הקניית מיומנויות, ערכים ונורמות מקצועיות לנחנך. השיטה מתבססת על קיום קשר מתמשך ומחייב בין עובד לעובד אחר או מנהל המנוסה ממנו, אשר מסייע לו בלמידה ובהפקת לקחים מתוך עשייתו השוטפת, מעניק לו תמיכה רגשית והעצמה אישית ומקצועית. במערכת יחסים זו בין חונך לנחנך קיימים תפקידים ברורים, שחלקם מצריכים הכשרה ואוריינטציה.
תהליך חונכות המתבצע נכונה הינו תהליך הדרכתי בעל פוטנציאל אפקטיביות רב לארגון, לחונכים ולנחנכים כאחד.
מטרות:
1. OJT - On the job training – חניכה מקצועית שמטרתה חיזוק יכולות מקצועיות בקרב החניכים בדגש על ניהול מקצוע וניהול לקוחות שוטף, שיסייעו לשיפור הצלחת הפרט והארגון.
2. מחויבות ארגונית – יצירת מחוייבות לארגון, למידת ערכים והתנהגויות רצויות.
3. פיתוח ניהולי – חניכה ניהולית שמטרתה חיזוק יכולות ניהוליות ומנהיגות אישית כגון: ניהול פרוייקטים, ניהול צוותים, הנעת אנשים, הערכה ומשוב. מנהיגות מעצבת.
|
OJT |
מחויבות ארגונית |
פיתוח ניהולי |
חונכים |
איך לנהל מקצוע ולקוחות: |
יצירת חיבור ושייכות לארגון, יצירת גאווה ומוטיבציה להישאר. יצירה
והדגשה של תרבות ארגונית ברמת פירמה וברמת אשכול (חוקים, תקנות,נהלים) בכדי
לייצר שייכות.
|
מנהיגות מעצבת, חשיבה מנהיגותי, יצירת מהלך למידה תוך הקשבה ופתיחות לחוסר הוודאות, שינויים וחוסר ידיעה בתוך תהליך למידת הניהול. לבדוק ביחד (חונך ונחנך) תוך דיאלוג. |
נחנכים |
למידה מתוך דוגמאות מהשטח. קבלת כלים ושיטות איך להסתכל על דברים, להסיק מסקנות. |
חשיפה אמיתית כך שירגישו יכולים לדבר על "הכל" במסגרת החניכה. יצירת תלות. |
נחנך מביא אירועים מהצוות וביחד מנסים להגיע לפתרונות. הנחנך מקבל כלים מנהיגותיים תוך פיתוח הקשבה לאתגר מנהיגותי מבלי לפחד להראות קשיים וכישלונות. |
בסיס לחניכה וההכשרות הנדרשות:
1. מומלץ שיהיה קו ארגוני מנחה, הדרך בה אנו עושים דברים (מצויינות ללא פשרות, מכוונות לקוח, עבודת צוות וכד'), נהלים ברורים, קוד אתי.
(בחניכה נתמקד גם במסרים שהארגון רוצה לשים עליהם דגש כגון: ערכים, פיתוח קריירה וכד' ).
2. תהליך החניכה ילווה על ידי פונקצית משאבי אנוש.
3. החונכים נדרשים לעבור הדרכות חובה בהם יוכשרו לחנוך.
4. החניכים נדרשים לעבור הדרכות חובה בהם ילמדו איך ללמוד (איך להיות נחנכים ומה מצופה מהם).
5. במהלך תקופת החניכה יערכו פגישות קבוצתיות של קבוצות החונכים וקבוצות הנחנכים – פגישות אלו ילוו על ידי פונקצית משאבי אנוש שתנהל ותכוון את הפגישות.
תפוקות תהליך החניכה:
1. חיזוק הקשר בין מנהל לעובד (שימור עובדים).
2. התרחבות ידע.
3. שיפור מיומנויות.
4. העמקת תפיסת תפקיד.
5. עצמאות: למידה כיצד ללמוד, עצמאות בביצוע העבודה השוטפת.
6. יצירת רשת חברתית וערכיות גבוהה יותר לקשר, היות והעובדים בקשר כבר לא בגלל התהליך אלא בגלל שרוצים בזה.
מי תהיה קבוצת החונכים?
לרב שכבת המנהלים הבכירים כישורים רצויים: תקשורת בינאישית גבוהה, פתיחות, יכולת הדרכה והובלה, סבלנות, יכולות תכנון וארגון, בטחון מקצועי, אינטליגנציה רגשית גבוהה, יכולת מתן משוב, אסרטיביות, יכולת לטפל בכשלים ובהתנגדויות.
מי תהיה קבוצת הנחנכים?
הנחנכים יהיו עובדים אשר הארגון מעוניין לשמרם או בעלי פוטנציאל לשיפור ביצועים דרך תהליך חניכה.
משך התהליך:
התהליך יהיה מוגדר בזמן ומחזורי.
תוכנית החניכה:
תבנה תוכנית בהתאם לצרכי החברה.
תכנים לפגישות חניכה:
1. פיתוח קריירה
2. ניהול זמן / איזון בין עבודה לבית
3. לקוחות
4. נושאים מקצועיים וניהוליים
5. אחריות אישית (משמעת)
6. דילמות בניהול עובדים.
בקרה:
חונכים ונחנכים ידרשו להגיש אחת לחודש דיווח על נושאי ותאריכי הפגישות שנערכו (מבלי להיכנס לעומקם של התכנים, וזאת על מנת לשמור על דיסקרטיות של התהליך).
הפקת לקחים: